Cykelturisterna

Nu googlas det febrilt efter resmål för cykelburna. Så här kommer en ny etapp från vår spontanresa till Omberg.

OMBERG – Vem som helst hade kunnat komma längs med den långa smala vägen ner till rastplatsen vid sjön.

Sörmlandsskog
Någon som tyst betraktade våra förehavanden från den mörka skogen… Någon med onda avsikter?

Nej, nog med fantasier. Vi överlevde inte helt oväntat natten. Morgonen bjöd på sol och högsommarvärme. Vi dukade upp den delikata frukosten beståendes av frallor, räkost på tub och ljummen apelsinjuice. Under frukosten såg vi tillbaka på dagen innan. Hällregnet, de dyblöta dyra vindtygsställen och att vi råkade cykla en omväg på en halv mil och höll på att hamna fullständigt åt pipan. Morgonens värme och klarblåa himmel ingav oss hopp om regnfri cykling.

Cykelvägen vi hade ritat upp för dagen gjorde oss till riktiga cykelturister. Vår färdväg kantades av kulturlandskap och små bruksorter. Som skulle visa sig vara ett i allra högsta grad levande kulturarv.

Trakterna kring Katrineholm är förtrollande vackra. En smal grusväg med grästuvor i mitten slingrade sig mellan smågårdar och hagar med idisslande kor som lojt tittade efter oss då vi susade fram på våra cyklar. Det varma vädret drev oss till ett flertal avstickare mot svalkande badsjöar. Innan vi nådde Östergötlands län hade vi redan provbadat två sörmländska sjöar.

En svalka som visade sig behövas inför den sista prövande sträckan innan Reijmyre, som bestod av het svettig asfalt, kantad av tät tallskog utan en sjö eller minsta samhälle i sikte. Per som avskyr att cykla genom stekheta barrskogar svor bakom mig ”När tar detta slut?!!” Medan jag som gillar monoton cykling i hög hastighet njöt i fulla drag.

Fika vid ån strax före Reijmyre. Pers plåga var över. När han fick se ån föreslog han direkt att vi skulle paddla nästa år.

Så kom vi äntligen till Reijmyre glasbruk. Glasbruket grundades 1810 och är ett av de få glasbruk vi har kvar i vårt land. Vi gick in på museet där man fick kika in i glashyttan och beskåda historiska glaskollektioner. Till min förtjusning visade det sig att min farmor hade samlat på sig en dyrbar Reijmyrekollektion från femtiotalet och att jag hade haft turen att få bevara den. Butiken var rena eldoradot för en glassamlare som jag.

Men vackra designglas kan man tyvärr inte föra med sig på cykelresor, så det blev shopping i byns lanthandel istället. Medan vi provianterade hörde vi en åskknall som fick hyllorna i butiken att skaka. Då vi kom ut stod regnet som spön i backen. Vi avvaktade under det lilla taket utanför butiken medan det korta men kraftfulla ovädret drog förbi. Ivriga att komma iväg rullade vi därefter vidare i solsken på nyduschade vägar. Doften av våt asfalt framhävdes av solens varma strålar.

icon-car.pngKML-LogoFullscreen-LogoQR-code-logoGeoJSON-LogoGeoRSS-LogoWikitude-Logo
Reijmyre

laddar karta - vänligen vänta...