Siljansleden

Detta bildspel kräver JavaScript.

RESESKILDRING

DAG 1

ANKOMST TILL RÄTTVIK

Vi anländer till Rättvik dagen före midsommarafton. Vi vill känna på hur det är att fira midsommar i Dalarna och Rättvik ska tydligen vara den rätta platsen.

Efter att vi gjort oss hemmastadda i hyrstugan promenerar vi ner till de centrala delarna av Rättvik. Vi beslutar oss för att besöka restaurang Sjövillan nere vid Siljans strand för att inta kvällens middag. Vi beställer in var sin skaldjurssoppa. Vinet immar glasen, skaldjurssoppan är deliciös och från Siljan svalkar oss en ljummen bris. Fortsättning…

DAG 2

SILJANSLEDEN – MIDSOMMARAFTON I RÄTTVIK

DEL 1/2

Vi väcks redan klockan fyra av ett gäng skatungar som funnit att vårt fönster står på glänt och som gör allt för att få oss klarvakna. Efter enträgna försök lyckas vi sova ytterligare ett par timmar, med skatorna kraxandes i bakgrunden.

Klockan sju ger vi upp. Skatorna kivas vidare bland björkarna på ängen bakom stugan. Frukosten avnjuts på den lilla verandan. Utsikten är hänförande med Siljans glittrande vatten och bergen som majestätiskt reser sig kring sjön i olika blå nyanser. Den får oss att längta efter morgondagens cykling. Fortsättning…

SILJANSLEDEN – MIDSOMMARAFTON I RÄTTVIK

DEL 2/2

Då vi kommer tillbaka till Rättvik brakar ett åskoväder lös. Vi flyr in på pizzerian vid torget och äter en föga traditionsenlig midsommarmiddag. Från uteserveringen har vi bra koll på när folk börjar samlas för avmarsch. Ur en raggarbil hoppar en man med folkdräkt. Han springer in på thairestaurangen bredvid, hukandes för regnbyarna.

Lagom till uppställningen skingras plötsligt åskmolnen. Den varma kvällssolen får den våta asfalten att ånga. Spelmanslaget stämmer sina fioler och under den gemensamma promenaden upp till festplatsen klingar Äppelbo gånglåt.

Midsommarfirandet i Rättvik lämnar ingenting att önska. Här finns allt – folkdräkter, folkmusik, blomster och slöjd. Fortsättning…

DAG 3

SILJANSLEDEN – FULL FART GENOM LEKSAND

Skatorna utanför fönstret på hyrstugan väckte oss i god tid inför avresan mot Mora. Frukosten intogs på den lilla verandan med den förtrollande utsikten över Siljan. Luften var kristallklar och vi tyckte oss kunna se hela sjön där nere. Vår tre dagar långa cykelresa kring den stora sjön låg utbredd framför oss som en enorm karta i skala 1:1.

Den första riktigt sugande uppförsbacken kom omedelbart då vi lämnade Rättvik. Den var som ett test inför resten av cyklingen. Klarar ni mig klarar ni Siljan. Då vi äntligen lyckats bemästra berget var vi genomsvettiga. Siljan glittrade långt där nere. Vi njöt av svalkan från vinddraget i den efterföljande nedförsbacken. Fortsättning…

SILJANSLEDEN – VILSE PÅ SOLLERÖN

Vägen mot Sundsnäs var rena mardrömmen. Den smala kurviga vägen erbjöd en vägren på ett par centimeter. En bilist körde så nära att han touchade Pers arm med backspegeln. Vi cyklade med hjärtat i halsgropen. Den här delen av Siljansleden är knappast anpassad för familjecykling. Eller cykling över huvud taget. Fortsättning…

Mora Camping

SILJANSLEDEN – “VÄLKOMNA TILL MORA!”

Campingen visade sig vara lika stor som halva Mora. Vi cyklade in bakvägen och irrade omkring ett tag innan vi till slut hittade incheckningen. Då vi kom fram skulle de precis stänga.

Vi tog våra hyrlakan och rullade iväg mot stugan. Vi såg verkligen fram emot att krypa ner mellan ett par svala lakan efter dagens strapatser. Huset vi skulle bo i rymde logi för tre sällskap. Då Per rykte upp dörren bolmade cigarettröken ut. Inifrån stugan hördes en grötig röst hälsa Per välkommen.  Fortsättning…

DAG 4

SILJANSLEDEN – GENOM EN RÖDMÅLAD IDYLL

Vi startade dagen med frukostbuffé på campingrestaurangens soliga altan. Lyckliga över att vädergudarna stod på vår sida även denna dag glömde vi snabbt kvällens intermezzo.

Mätta och belåtna gav vi oss sedan av mot campingens strand för att få lite svalka i den varma morgonsolen.Vi blickade ut över Österdalälven och den enorma sandbanken som bildats i mitten av vattendraget. Det blev inget mer än en titt då vattnet var bedövande kallt. Vi beslutade oss för att besöka Zorns gammelgård istället. Fortsättning…

SILJANSLEDEN – DE BLÅ BERGEN

Vi färdades genom den idylliska Orsabygden uppåt, uppåt, uppåt… Till slut nådde vi höjdpunkten med utsikt över blå berg och blomstrande dalar. Endast få motorfordon störde vår cykelfrid, så vi njöt i fulla drag. Fortsättning…

DAG 5

SILJANSLEDEN – NATTLIGT ÄVENTYR

Per vred sig i sömnen i den skraltiga våningssängen. Den kraftiga skakningen fick mig att drömma att jag cyklat av vägen, strax därpå vaknade jag med ett ryck. Efter att ha försökt förneka ett pockande behov under en kvart, masade jag mig motvilligt ut ur stugan och ned längs den sovande campingen mot det mörklagda servicehuset. Spöklikt nog hade någon glömt att släcka på toalettavdelningen. Kanske var det någon där… Fortsättning…

SILJANSLEDEN – LIVETS STORA FRÅGOR

Vi tog farväl av Beethoven och förberedde oss för långcykling i ödemarken. Fortsättning…

SILJANSLEDEN – PÅ BESÖK HOS NÄCKEN

Allt medan vi cyklar fram genom susande skogar och böljande fält kommer vi så äntligen fram till en liten stad – Norrboda. Vi smyger andäktigt fram bland de små kvarteren.  Fortsättning…

SILJANSLEDEN – BLAND RÖVARE OCH TROLL

Oktober månad börjar närma sig sitt slut och kvicksilvret har ikväll sjunkit till under minus fem grader. Lillen snusar under dunbolstret och det glöder i kaminen. Jag sitter och drömmer mig tillbaka till cykelresan runt Siljan dagarna runt midsommar 2010. Det är nu bara några mil kvar innan vi får vila ut i stugan i Rättvik…

Landskapet vi färdas genom är tidvis lika musealt som gammelbyn vi precis besökt. Vi passerar nedlagda bensinmackar och livsmedelsbutiker med gamla solblekta reklamskyltar från mitten av åttiotalet. Fortsättning…

KML-LogoFullscreen-LogoQR-code-logoGeoJSON-LogoGeoRSS-LogoWikitude-Logo
Siljansleden

laddar karta - vänligen vänta...